Yksi kuvaus, viisi kuvaa – näin luot valokuvilla pohjan ammattimaiselle asiantuntijabrändille verkossa

Yksi kuvaus, viisi kuvaa – näin luot valokuvilla pohjan ammattimaiselle asiantuntijabrändille verkossa

Olet sitten fyysikko, arkkitehti, bloggaaja, kokki tai toimittaja, tarvitset todennäköisesti valokuvia itsestäsi. Kuvia tarvitaan esimerkiksi sosiaalisen median profiileihin, kotisivuillesi sekä jaettavaksi medialle ja yhteistyökumppaneille. Kuvia ei tarvitse olla valtavasti – kun kuvat ovat laadukkaita, viisi hieman erilaista riittää. Kun suunnittelet kuvauksen hyvin ja valmistaudut siihen huolella, saat kaikki tarvitsemasi kuvat yhdellä kuvauskerralla.

Kuvauksen valmistelu

  1. Valokuvaaja: Etsi potrettivalokuvaaja ja kysy tarjousta konseptista, johon sisältyy viisi valokuvaa sekä kuvauslokaatiossa että studiossa otettuna. Voit etsiä sopivaa valokuvaajaa tyylin ja lokaation perusteella Bigture.fi:stä.
  2.  Paikka ja tilat: Suunnittele kuvaus yhdessä kuvaajan kanssa niin, että käytössänne on studio ja etsi sen lähettyviltä kuvaukselle sopivia paikkoja, joihin pääset kätevästi alle puolessa tunnissa.
  3. Vaatteet, meikki ja rekvisiitta: Mitä paremmin olet valmistautunut kuvaukseen, sitä paremmin saat valokuvauksesta kaiken irti. Valitse kuvauksiin kolme eri yläosaa, yhdet housut ja kengät, jotka sopivat yhteen valittujen yläosien kanssa. Jos käytät silmälaseja, ota osa kuvista niiden kanssa ja osa ilman. Mieti myös, millaisella rekvisiitalla voit korostaa omaa osaamistasi tai ammattiasi. Käytä myös ammattilaisia viimeistelemään hiuksesi ja tekemään huoliteltu meikki.

 

Sosiaalisen median kanavat

Useassa sosiaalisen median kanavassa tarvitaan profiilikuva ja kansikuva. Kuviin on hyvä  panostaa, sillä niiden rooli ensivaikutelman luomisessa on suuri. Profiili- ja kansikuvilla kannattaa korostaa omaa osaamista, ammattitaitoa ja asiantuntijuutta. Oman ammatin voi tuoda mukaan kuviin pukeutumalla työvaatteisiin tai ottamalla kuvaan alaan liittyvää rekvisiittaa. Toisaalta voit erottua joukosta ja kuvata myös muualla kuin alalle tutuissa, ennalta arvattavissa ympäristöissä. Muista, että tarvitset kahdenlaiset kuvat profiilisi rakentamiseen – tiiviimmin rajatun sekä kuvan, jossa sivuille on rajattu enemmän tilaa.

Vinkki: Profiilikuvassa viestit hymyllä, asenteella, asulla ja rekvisiitalla osaamista ja ammattiasi. Korosta asiantuntijuuttasi ottamalla kuvaan tietokone tai muu työvälineesi.

Kuva 1) Tiiviimmin rajattu profiilikuva 

 

 

Kuva 2)  Bannerikuva, jossa sivuilla on tilaa.

Omat kotisivut ja blogit

Asiantuntijana tarvitset kotisivut ja tuottamallesi sisällölle kodin. Kevyimmillään kotisivut syntyvät kolmesta sivupohjasta, jolloin tarvitaan etusivu, blogisivu ja henkilöesittely yhteystietoineen. Kotisivujen valokuvat pitää suunnitella niin, että ne toimivat sekä älypuhelimien näytölle että tietokoneelle. Kannattaa suosia kuvia, joissa sijoitut kuvan keskelle ja pääsi yläpuolelle sekä molemmille sivuillesi jää tarpeeksi tilaa – näin kuva asettuu paremmin erilaisille näytöille. Muista, että laadukkaat kuvat viestivät osaamisestasi. Blogien yleisilme näyttää asiantuntevalta, kun kuvat ovat linjassa muun sivullasi olevan sisällön kanssa. Voit käyttää blogissasi kaikkia kuvauksissa otettuja viittä kuvaa. Voit myös käyttää samoja kuvia esimerkiksi mustavalkoisena, jolloin saat kuvista kokonaisvaltaisemman hyödyn.

Vinkki: Sommittele kuva niin, että ympärillesi jää tilaa – siten se soveltuu paremmin verkkosivujen kuvitukseen. Neuleet tekevät sinusta pehmeämmän, kun taas jakku korostaa asiallista tyyliä. Rennompi kuva yhteystieto-sivulla auttaa lähestymään helpommin.

Kuva 3) Kotisivujen etusivu

Kuva 4) Kotisivujen yhteydenotto-sivu

Presentaatiot, media ja yhteistyökumppanit

Varaudu rakentamaan kolmen kuvan kuvapankki itsestäsi mediaa tai presentaatioita varten. Sekä lokaatiossa että studiossa otetut kuvat soveltuvat näihin kuviin hyvin. Yhteistyökumppanit tarvitsevat usein valkoisella taustalla olevan profiilikuvan, jotta he saavat mahdollisimman yhtenäisen esittelyn aikaiseksi useasta puhujasta tai asiantuntijasta.

Vinkki: Tarvitset itsestä asiallisen studiossa otetun kuvan, joka sopii tilanteeseen kun tilanteeseen.  Aina ei tarvitse olla niin vakava. Mieti, miten voisit korostaa persoonallisuuttasi kuvassa ja erotut joukosta.

Kuva 5) Asiallinen kuva studiossa 

Bonus kuva 6) Korosta persoonaasi ja erotu positiivisesti joukosta 

Etsitkö valokuvaajaa, löydät ne täältä www.bigture.fi

 

Kuvat: Alex Nurmen kuvat Bettina Lampsringe ja Laura Paanasen kuvat Roope Permanto  ja Nikita Tikka

No Comments

Post A Comment